elienmarylin.reismee.nl

de muzungu's in kigali

Hallo Hallo!
De muzungu's (blanken) in kigali laten nog 's iets van hun horen!
We hebben net 4 dagen stage achter de rug en we zijn blij dat we 'n paar dagen niet om 5u30 moeten opstaan!
De voorbije dagen hebben Elien en ik echt al vanalles gezien/geroken/gevoeld!
Het gaan dan van het zien van een keizersnede (waar ze echt alles op de grond smijten, ookal staan er vuilbakjes) tot een stuitbevalling, kindjes die het niet overleven en over het algemeen één grote chaos op het verloskwartier.
Ondertussen hebben we ook al kennis gemaakt met de studenten, de vroedvrouwen en de dokters in het Muhima ziekenhuis, echt heel fijne mensen!
's morgens is er telkens een staffvergadering waar wij ook aanwezig moeten zijn maar echt aanwezig zijn we niet.. we komen om 7u toe (op tijd) en rond 7u35 begint de vergadering dan (op z'n afrikaans hé) de hele uitleg is in het runyarwanda en meestal doen we 'n poging om onze ogen open te houden! Ook staan ze hier versteld wanneer we op tijd komen terwijl het buiten regent, je moet wachten tot als het stopt met regenen hé, allé nu, die zotte muzungu's!
Verder hebben Elien en ik al beide bevallingen kunnen doen en hebben we ook al een les hechten gekregen, moeilijk! Onze eerste bevalling was bij een seropositieve vrouw dus wel even slikken en snel 'n bril opzetten!
Gisterenavond hebben we ook voor de eerste keer de moto-taxi genomen want we waren kapot en het is toch 35 minuten bergop stappen! Volledig op ons gemak waren we wel niet, heel veel verkeer, door het rood rijden, een veel te grote helm, ik heb mijn chauffeur goed vastgepakt hoor!
Maandagnacht begint onze volgende shift van 14u (jaja, dat worden vele baby's)
Maar nu, even genieten!! Vanmorgen in bed blijven liggen, opt gemak ontbeten bij de zusters en naar de winkeltjes gegaan! Onderweg naar ons logement wel even geschrokken, er lag een man op het voetpad met zijn gezicht naar de grond gericht. Niemand die raar opkijkt (behalve Elien en ik natuurlijk) Later (te laat) kwam er dan 'n ambulance toe en werd de man meegenomen. Het is hier echt heel anders dan in België en we zien hier ook dingen die we nooit bij ons zouden verwachten maar kunnen ook veel leren van de mensen hier, ze zijn ongelooflijk vriendelijk en we vragen ons nu al af waarom we zoveel klagen bij ons thuis!
Nu stop ik want we hebben duizend stagepakken te wassen!
Tot snel!!

Emilie

Amaai, jullien stellen het daar precies wel goed:). Zalig. Ge zult veel bijleren. AAAH AH AH JEALOUSY (van dat liedje). Haha, Amuseer jullie daar!! x

tante simonne

Ik denk dat jij de ster van 't veld bent Elien,witte haren witte huid ,op de foto's tussen al die schocoladekindjes. Ik zie aan je verhaal dat er daar veel heel veel te beleven valt..;;maar geniet ook van je stage....

Inge

Super! Geniet ervan met volle teugen en leer maar veel bij!!!! Het zal je later veel bijbrengen als je terugdenkt aan die lachende gezichtjes ondanks al hun miserie :-)
Tot gauw
x

Tantina

Mooie Meiden, wat een interessante verhalen, en wat een belevenis tussen de glimlachende mensen, waar halen ze de kracht om dit allemaal zo positief te beleven , moedige bevolking.
Maar jullie aanwezigheid zal vernieuwing brengen en plezier en dus meer smiling faces.
Veel moed tijdens jullie stage en voorzichtig hé.
Vele groetjes van JJ la Cima Italia

Muriel

Hey meisjes, fijn te lezen dat jullie daar mooi werk kunnen doen! Gouden raad voor stuitjes: afblijven, tot je minstens de schoudertips van de baby ziet! Dan eventueel armpjes afhalen en hoofdje in flexie brengen, maar dat weten jullie wel. Ik heb ooit één keer moeten snel regeren toen het hoofdje niet wou komen, wat heeft geholpen was de mama te vragen de knieën maximaal naar de borst toe te trekken.....toen kwam baby vlotjes,-). Maak je geen zorgen over hechten, éénmaal dat je doorhebt wat waarbij hoort gaat het vanzelf.
Lieve knuffels, M

Tantina

Graag kreeg ik de aanvullende reisverhalen van de avontuurlijke dames

fijne reisverj-halen dank U

Muriel

Hey meisjes!
Hier een link naar een liedje dat populair was toen ik in Kenia was in '87: http://www.youtube.com/watch?v=K4w6kSucANY.
Waarschijnlijk is het wel heel wat ouder maar ik luister er nog met heel veel plezier naar!
Lieve groetjes,
M

Tania

Waaaaaw!!!Ongelooflijk wat je daar allemaal meemaakt!!Je doet het toch maar hé!!!
Geniet er nog van en veel succes.

Dikke kus Tania