elienmarylin.reismee.nl

Het nachtleven in Kigali

Ondertussen is het al 'n weekje geleden dat we iets van ons hebben laten horen dus bij deze 'n nieuwe update!
Elien en ik hebben al 'n paar nachten achter de rug (die zo'n 14u lang duren) en zijn dus allebei ook enkele bevallingen rijker en eerlijk gezegd ook 'n paar frustraties..
Het gaat er soms zo chaotisch aan toe! geen steeklakens meer (grote blauwe doeken waar ze hier 'n beetje alles mee doen), geen oxytocine meer, waar zijn de handschoenen? oh was dat steriel? oeps! (maar wij blijven het steriel doen hoor) en téveel studenten,...
Ook hebben we voor 'n paar verrassende situaties gestaan: 'n overleden kindje van 24 weken die (dwars) op de wereld is gekomen, vrouwen die 'n opening hebben van 9 cm en nog even naar 'n andere verloskamer moeten stappen voor zuurstof, kindjes die alleen op het verzorgingskussen worden gelaten,...
Lichtpuntje: prachtige baby's! echt!
Volgende week krijgen de studenten van hier hun eindevaluatie dus gaan Elien en ik het wat drukker krijgen en dat mag wel, de 40 bevalligen zijn nog ver weg!
Elien is ondertussen al de queen of suturing en nu we dan toch bezig zijn, infuzen en blaassondes steken zijn wel mij ding! Ook de bevallingen gaan vlot en het is fijn om elkaar te hebben op dienst, we zijn elkaars persoonlijke assistente en vragen wel eens vaker: en, hoe was mijn bevalling?
Vanavond gaan we weg met een dokter assistent van het Muhima ziekenhuis, morgen brengen we 'n bezoekje aan het weeshuis (met veel koekjes), zondag en maandag hopelijk veel bevallingen en dan nemen we 'n paar dagen vrij, woehoe! We trekken naar Kibuye en blijven daar 2 nachten (yes, een deftig bed en 'n goeie douche)
En nu hup, moto taxi nemen en iets eten want we hebben grote honger na zo'n dag stage!
Ciao ciao

Muriel

Laat deze ervaringen goed tot je doordringen, een dergelijke kans krijgen jullie misschien nooit meer, en besef dat je heel goed werk doet!! Vroedvrouw zijn in België is heel anders.
Dikke kus!
M

tante Simonne

Ik ben onder de indruk wat jullie, daar allemaal doen,maar goed doe zo voort en veel ervaringen opdoen zullen jullie zeker, jullie worden vast de beste,allerbeste vroedvrouwen van Belgie groetjes

tantina

Dikwijls, moeten jullie zeker gevoelens in een hoekje van je hart stoppen om te kunnen door gaan met Veel Moed en ijver, bedankt om een stukje blauwe hemel aan alle mamma's te schenken.
TI AMO