elienmarylin.reismee.nl

Kibuye here we come!

Het is nog eens aan mij om iedereen up to date te houden!

Vrijdagavond zijn Marylin en ik, samen met een dokter van het Muhima Hospital iets gaan eten in de Car Wash! We dachten eerst dat hij een verkeerde plaats had doorgegeven, maar niets was minder waar! Het was superlekker (vleesvleesvlees

Wink
)! Na een koude mototaxirit terug hebben we geslapen als roosjes!

Zaterdag zijn we koekjes gaan halen om in de namiddag in het weeshuis uit te delen. Helaas is het regenseizoen hier al begonnen.. Kigali werd omgedoopt tot een heuse modderpoel, maar wij hebben ons super geamuseerd met de kindjes (dansen, liedjes zingen,...).

Zondag was het weer zo ver.. een nachtshift! Aangezien er helemaal geen studenten waren, hadden wij superveel te doen! Zo hebben we elk 3 bevallingen gedaan.

Marylin:
- bevalling 1: Een vlotte bevalling van een tweede kindje. Jammergenoeg wou ze niet gehecht worden, maar Marylin was standvastig en wist haar te overtuigen met de Lidocaïne! Bravo!
-bevalling 2: Een hele moeilijke bevalling: eerste kindje, mama was uitgeput, donker meconiaal vruchtwater, navelstreng twee x rond halsje (Kindje had een Apgar van 1/3/6...). De beademingsballon was kapot, de dokter vond zijn materiaal niet om te intuberen, ... Al bij al is het kindje gerecupereerd (maar met welke gevolgen?)
-bevalling 3: Een Hiv pos vrouw besliste om snel van 8 naar 10 cm te gaan.. en had persdrang alom! Marylin sprintte achter haar veiligheidsbril en kon het kind net opvangen!

Elien:
-bevalling 1: De foetale harttonen waren zeer laag, dus de mannelijke vroedvrouw besliste om fundusdruk uit te oefenen. De Hiv pos vrouw was zwaar uitgeput, maar de baby maakte het zeer goed!
-bevalling 2: Een derde kindje en de dame besliste om na de geboorte van het hoofd haar benen dicht te knijpen. Met mijn gebrekkige Kinyarwanda maakte ik duidelijk dat het zo niet ging lukken.. en gelukkig, het kindje kwam tevoorschijn!
bevalling 3: Wegens foetale nood moest ik overgaan tot de vacuumextractie (zuignap). De mannelijke vroedvrouw liet het allemaal aan mij over en met de nodige uitleg en handelingen, kwam er een pracht van een kindje ter wereld!

Nu moeten we jullie helaas laten, want we gaan onze bus gaan reserveren! Morgenochtend vertrekken we voor drie dagen naar Kibuye!

Vele groetjes vanuit het prachtige Rwanda!

Sil

Jawadde, dat moet fantastisch zijn om zo'n andere manier van werken en leven mee te maken en superleerrijk! En hier is het ook leuk om te volgen en interessant om eens een vroedvrouwverslag te kunnen lezen van de bevallingen die jullie begeleiden, als outsider heb je daar anders geen idee van wat er allemaal bij komt kijken en hoe gevarieërd ze kunnen zijn. :) Veel succes en geniet er nog van! xx

mama (Ann)

Super dat jullie dit alles mogen meemaken, beleven en de kans krijgen om zoveel bij te leren!
Het werken in de belgische klinieken zal wel weer wennen worden ;=)
Geniet maar van jullie welverdiende mini-vakantie straks!
liefs van het thuisfront

simonne

Geniet van de vakantie na al dat vele werk in het moederhuis en geniet ervan vergeet niet een foto te nemen om door te sturen.

hilde de grave

lieve studenten, fijn te lezen hoe het met jullie gaat - jullie pakken dit goed aan en zorgen goed voor mekaar - we zijn fier als school !

Mr. Congo

Aan de beide studenten.
Niet te doen hé, wat jullie daar allemaal meemaken, zien en leren. Zal een ervaring worden om nooit meer te vergeten, en ik mag er van meespreken.
Ge zult veel meer relativeren. Al dat drukke gedoe in belgenland... Myambulla zouden ze in Popokabaka zeggen.

De ze daar allemaal de groeten en tot nog ne keer.
Joris