elienmarylin.reismee.nl

Suneka, comesa suneka!


Net 'n dag en 2 nachten stage achter de rug en op die tijd hebben Elien en ik elk zo'n 11 x de woorden: 'suneka, comesa suneka, jego, jego' gebruikt! Even ter verduidelijking: 'persen, verder persen, ja, ja' Het personeel lacht zich dood wanneer we ons Kinyarwanda naar boven brengen maar hé, we kunnen het wel hoor!
's nachts komen er af en toe wel eens vrouwen binnen die al volledige ontsluiting hebben en dan is het hup, laarzen aan, schort aan en beginnen maar!
Naast de vele bevallingen hebben we nog veel mogen oefenen op het hechten en op het plaatsen van infuzen, blaassondes,...
Wel een paar zotte bevallingen meegemaakt, ik assisteerde Elien bij een bevalling en er was sprake van een schouderdystocie (het schoudertje van de baby die vast blijft steken)
De vroedvrouw plaatste de benen van de vrouw zodanig dat de bevalling zou kunnen plaatsvinden en Elien deed haar uiterste best om het kindje veilig op de wereld te brengen en jaja, dat deed ze goed!
Nu we ondertussen al 3 weken stage hebben gevolgd daar, laat het personeel ons soms wel al alleen werken en dan is het wel fijn om elkaar te hebben op dienst. Zeker omdat er hier amper materiaal wordt klaargelegd. Wanneer er tijdens een nachtdienst even niets te doen is, zetten Elien en ik alles klaar want het gebeurt wel eens dat er 4 vrouwen op hetzelfde moment bevallen en dat bespaart ons de nodige chaos, ik denk dat het personeel hier ook wel blij mee is.
Rond 4u 's morgens werd ik ook wakker geschud tijdens één van onze nachtshiften. Er kwam een vrouw binnen met volledige ontsluiting en zij werd meteen naar de verloskamer gebracht. Ik zette het materiaal klaar en in die tijd zag ik dat de vrouw een navelstrengprolaps had (de navelstreng die eerst komt en niet het hoofdje) Dit is een groot probleem en in België wordt er dan ook bijna altijd een spoedkeizersnede gedaan. Omdat hier 'spoed' een andere betekenis heeft en er snel gehandeld moest worden, lukte het om de navelstreng naar boven toe te brengen en zo het kindje op de wereld te brengen! One lucky baby!
De vroedman zei het zelf: saved by God!
Het was indrukwekkend om te zien en gelukkig verliep alles vlot. De vrouw was zelfs binnen en buiten op 4u tijd!
Vorige nacht was wel zwaar voor Elien en mij, we hebben in totaal 16u op dienst gestaan omdat we beide nog een bevalling konden doen en nadien nog zorgen moesten verlenen aan de vrouw.
Vanavond gaan we 'n lekkere pasta gaan eten (kijken we al naar uit) samen met een studente uit Leuven!
Morgen nog een beetje rust want vanaf 17u staan we weer op het verloskwartier!
Donderdag verwelkomen we bezoek uit België en gaan we naar het naaiatelier om onze Afrikaanse kledij op te halen, woehoe!
Dikke, dikke kus uit het echt wel hete Kigali op dit moment!

Reacties

Reacties

Ben

Hey Marylin, spannend om jullie avontuur vanop afstand te kunnen volgen...Wat jullie allemaal meemaken lijkt mij "buitenaards" en ben zelf wel een beetje jaloers...maar had dit gewoon niet aankgekund!
De Wereld is een beter plek met meisjes als jullie.
Zet maar een paar foto's in jullie Afrikaanse kledij op de blog ;)
Dikke kus,
Ben

Véronique

Lieve dames,

Amai, ... ik denk dat jullie ondertussen echt wel bedreven worden bij de begeleiding van vrouwen die bevallen!!! En...hoe zit het met het hechten, lukt het al vlot? De vrouw met de navelstrengprolaps heeft echt wel geluk gehad!
Geniet van jullie etentje en de welverdiende rust!
Véronique

Ann Uyttendaele

Goed bezig dames, doe zo verder, het enthousiasme is nog niet geminderd zie ik. Tof toch die verhalen te kunnen lezen. En eueueueueueuh maken jullie een foto van jullie Afrikaanse outfit, als je hem aan hebt natuurlijk.
Groetjes aan de studente uit Leuven, "vang" ze maar goed op, daar zullen jullie zeker ook al bedreven in zijn:)

Elke Seigneur

Hey Marylin,

Super om je verhalen te horen! Zo te horen kom je er wel met je aantal bevallingen? ik ben benieuwd naar de volgende foto's: geeft me toch een beetje vakantiegevoel in dit koude belgenlandje!

Dikke zoen en hou je daar goed he! xxx

tante simonne

ben juist terug van New York,maar vlug jullie verhalen lezen .Ik was benieuwd wat jullie nu weer meemaakten.Jullie worden suppere vroedvrouwen....dat is al zeker.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!